23948sdkhjf

Gammel bank bliver Boforms nye flagskib

Hellerup og London er de næste prikker på køkkenvirksomhedens verdenskort.
Til april slår Boform dørene op for en ny flagskibsbutik i to etager i Hellerup. Køkkenvirksomheden har overtaget en tidligere bankbygning og åbner dermed sin anden butik i hovedstadsområdet, hvor en betragtelig del af ordrerne i forvejen hentes.

- Alt er revet ud, og jeg forventer, at vi er klar med en super flot butik medio april, fortæller direktør Lars Mehlum til Wood Supply.

Han har netop overtaget det fulde ejerskab af Boform og ejer også inventarvirksomheden Cph. Square. Begge brands udstilles side om side i den nye flagskibsbutik.

Nye butikker som partnerskaber
Butikken i Hellerup etableres i regi af det nyetablerede Boform Retail i et 50/50-partnerskab med en lokal investor. Lars Mehlum har store forventninger til, at denne forretningsmodel kan accelerere Boforms ekspansion – og det internationale ambitionsniveau er højt.

- Boform Retail gør os i stand til at sætte butikker hurtigere i søen. Ved selv at investere penge i det viser vi en ny forhandler, at vi tror på projektet. Samtidig giver det os en vis kontrol og indflydelse på, hvordan vi bliver vist. Det er vigtigt som high end-brand, påpeger direktøren.

Boform har i dag butikker i Oslo og Stavanger, og går alt efter planen åbner den næste butik i London inden for en overskuelig fremtid.

- Vi er på nuværende tidspunkt i forhandlinger med en mulig samarbejdspartner i London og kigger også på Tyskland. Det er lige så let at køre et køkken til Hamborg som til København, der i dag er vores største marked, fortæller Lars Mehlum.

Forhandlernettet skal genopbygges
Under Skandinavisk Køkkengruppes ejerskab i midten af 00’erne mistede Boform en række internationale forhandlere – ifølge Lars Mehlum fordi man satsede for ensidigt på projektmarkedet, og at det derfor var svært for en forhandler at få en ordre igennem.

- Vi vil starte forfra og bygge et forhandlernet op. Det har man kunnet før, og jeg er overbevist om, at vi kan gøre igen, siger han og peger på, at det i 2014 er lykkedes at sælge køkkener i både Schweiz og England uden at være repræsenteret på disse markeder.

Krisen gav et voldsomt dyk
Da forbrugsfesten toppede i 2007, og det hele buldrede derudaf, havde Boform omkring 50 mand gående på Skudehavnen i Aalborg. Så kom krisen, og et par år senere var bemandingen nede på 15.

- Det kan næppe undre, at vi blev ramt af finanskrisen. At være et high-end brand, når privatboligmarkedet – og i særdeleshed projektmarkedet – nærmest lukker og slukker, er en udfordring for en virksomhed som vores, siger Lars Mehlum.

I dag har Boform vendt udviklingen, og to år med sorte tal på bundlinjen har føjet yderligere en håndfuld medarbejdere til bemandingen i produktionen.

- Vi har kigget ind ad, og vores satsning på det allerøverste segment gør markedet mindre. Derfor er vi nødt til at kigge ud over landets grænser – i første gang til Nordeuropa, siger Boform-direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156